گفتگو با دو نوجوان برتر جشنواره خوارزمی | هیچ آرزویی محال نیست
  • کد مطالب: ۱۸۲۸۹۱
  • /
  • ۰۷ آذر‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۳

گفتگو با دو نوجوان برتر جشنواره خوارزمی | هیچ آرزویی محال نیست

دانشمندان دنیای جذابی دارند اما برای اینکه بچه‌ها در بزرگسالی جوینده‌ی علم و دانش باشند و به این دنیا راه پیدا کنند، از چه راهی باید برویم؟

دانشمندان دنیای جذابی دارند اما برای اینکه بچه‌ها در بزرگسالی جوینده‌ی علم و دانش باشند و به این دنیا راه پیدا کنند، از چه راهی باید برویم؟

ستایش قاسم‌نژاد و بهار مطلبی ۱۴ سال دارند و در پایه‌ی نهم مدرسه‌ی سما ۴ مشغول به تحصیل هستند. آن‌ها با هدف راه‌یافتن به دنیای شیرین دانش، به‌اتفاق توانسته‌اند رتبه‌ی سوم جشنواره‌ی کودک و نوجوان خوارزمی سال ۱۴۰۱ را در شاخه‌ی مناظره کسب کنند.

با این دوستان گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید.

 

یک کار گروهی خوب

ستایش و بهار هر دو از کودکی علاقه‌ی بسیاری به مطالعه و یادگیری مطالب جدید داشته‌اند. همین علاقه نیز سبب شده است از ابتدای دوران تحصیل خود در مسابقات مختلف علمی، قرآنی، فرهنگی و ورزشی شرکت کنند.

ستایش دراین‌باره می‌گوید: نخستین موفقیتم کسب مقام سوم مسابقات علمی ناحیه در پایه‌ی چهارم ابتدایی بود.

اما از آنجا که مناظره سبب افزایش اعتمادبه‌نفس، تمرین سخنوری، بالا بردن صبر و قدرت پذیرش نظرات مخالف و انتقادات همراه با تمرین صبر و احترام متقابل است، این رشته را برای شرکت در جشنواره‌ی خوارزمی انتخاب کردم.

با همراهی دوست عزیزم خانم بهار مطلبی و پشتیبانی دلگرم‌کننده‌ی معلم راهنمای عزیزمان خانم شقایق تقی‌زاده، در یک کار گروهی خوب موفق به کسب رتبه‌ی سوم استانی شدیم.

در این جشنواره موضوع «مزایا و معایب فضای مجازی» و نیز «نقش زنان در جامعه» را بررسی کردیم.

 

انجام درست وظایف

ستایش از دوست‌داشتنی‌هایش نیز چنین یاد می‌کند: انجام درست وظایفی که به‌عنوان دانش‌آموز برعهده‌ی من است مانند درس‌خواندن، یادگیری زبان انگلیسی و نیز انجام فعالیت‌های هنری مورد‌علاقه‌ام مانند نواختن پیانو و شرکت در کلاس‌های والیبال، بدمینتون و اسکواش احساس بسیار خوبی در من ایجاد می‌کند.

اما شنیدن جملات منفی، دورویی، تظاهر و دروغ‌گویی مرا آزرده می‌کند. در چنین شرایطی گفتگو و درد دل با مادر مهربانم و نواختن پیانو سبب تسکین و آرامش روحم می‌شود.

او می‌گوید: مادر و پدرم همیشه همراه و پشتیبان من بوده‌اند که از آن‌ها سپاسگزارم. دوست دارم در آینده دکتر داروساز شوم زیرا آشنایی با ترکیبات داروهای مختلف و ساخت و کاربرد آن‌ها برایم جالب و شیرین است.

احساس می‌کنم از این راه می‌توان به بیماران بسیاری کمک کرد، اما در کنار درس‌خواندن از مهارت‌آموزی هم غافل نمی‌شوم. به دوستانم هم می‌گویم هیچ آرزویی برای هیچ‌کس محال نیست. با تلاش و پشتکار و امید می‌توانیم به همه‌ی آرزوهای زیبایمان برسیم.

 

شیرین‌ترین موفقیت

بهار نیز درباره‌ی موفقیت‌هایش می‌گوید: به‌دلیل علاقه به بحث و دفاع از نظر و عقیده‌ام، رشته‌ی مناظره علمی را در جشنواره خوارزمی انتخاب کردم.

در دوره ابتدایی در جشنواره‌ی قرآنی مقام برتر ناحیه را کسب کردم اما نخستین و شیرین‌ترین موفقیت جدی‌ام راه‌یافتن به مرحله‌ی قطب جشنواره خوارزمی بوده است.

بهار از گوش دادن به موسیقی، نقاشی کشیدن، کتاب خواندن و دیدن فیلم و سریال لذت می‌برد و کارهای تکراری و کسل‌کننده را نمی‌پسندد. وقتی هم ناراحت می‌شود تلاش می‌کند به موضوع دیگری فکر کند.

او یقین دارد موضوعاتی که برای پژوهش در مناظره‌ی خوارزمی انتخاب کرده‌اند بر آینده علمی‌اش اثرگذار خواهد بود زیرا در این مسیر با آدم‌ها و موضوعات و کارهایی نو روبه‌رو شده و اتفاقات متفاوت و جدیدی را تجربه کرده است.

بهار درباره‌ی کار گروهی‌شان نیز می‌گوید: از آنجا که مناظره، کاری گروهی است مهم‌ترین اصل در آن همکاری و حفظ احترام متقابل است درحالی‌که اعضای گروه، نقص‌های یکدیگر را هم برطرف می‌کنند.

 

همیشه راه حلی هست

بهار در ادامه می‌گوید: خانواده و معلم عزیزم خانم تقی‌زاده و مسئولان مدرسه در این موفقیت سهم بسیاری داشتند که از آن‌ها ممنونم. به رشته‌های شنا و طراحی و نقاشی خیلی علاقه‌مندم و دوست دارم در آینده دندان‌پزشک شوم.

فعالیت‌های غیردرسی‌ام را تضمینی برای آینده می‌دانم. به همین دلیل، با کمک فرصت دوران قرنطینه، سعی کردم با فناوری بیشتر آشنا شوم و کار کردن با نرم‌افزارهای مختلف را یاد بگیرم.

بعد هم از طریق اینترنت و فضای مجازی، نقاشی کشیدن و طراحی را فراگرفتم. از دوستانم می‌خواهم از تک‌تک لحظات زندگی با دوستان و خانواده لذت ببرند، زیرا اگر همین الان تا ۵ بشمارند، ۵ ثانیه از زندگی‌شان گذشته است.

همچنین ناامید نشویم و باور کنیم همیشه راه حلی هست.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.